Klienci kupują odzież tylko po to, żeby ją zwrócić po weekendzie...?


  • Wardrobing - klips pomaga w walce z kupowaniem na chwilę

Zauważyłeś większą ilość zwrotów odzieży tuż po weekendzie lub świętach? Oddawane ubrania, mimo obecności metek i braku uszkodzeń, sprawiają wrażenie nieświeżych? Być może są to oznaki coraz popularniejszego zjawiska zwanego wardrobingiem - kupuj, noś i zwracaj do sklepu.

W skrócie wardrobing to zakup z zamiarem użycia i zwrotu towaru w celu odzyskania pieniędzy. Sklep traktowany jest jako swego rodzaju wypożyczalnia. Zjawisko dotyczy głównie odzieży, obuwia, modnych dodatków oraz torebek, jednak coraz częściej z problemem tym spotkać się można w sklepach oferujących elektronikę użytkową, czy elektronarzędzia.

Przeprowadzone przez Chartered Institute for Securities & Investment (CISI) badania pokazały, że co trzecia osoba (32%) w wieku 18-29 lat nie widzi przeciwwskazań dla tego typu zakupów. W grupie wiekowej 50-59 zachowanie to było akceptowane przez co dziesiątą osobę (11%). Wyniki jasno pokazują, że młodzi ludzie są bardziej nastawieni na działania kupuj, noś i zwracaj do sklepu.

Co ciekawe, badania nie wykazały różnic pomiędzy płciami z takim samym udziałem mężczyzn i kobiet. Daje się jednak zauważyć różnice terytorialne. W dużych miastach 24% respondentów nie miało nic przeciwko wardrobingowi. Poza aglomeracjami miejskimi, odsetek ten wynosił 9%.

WardrobindTo co napędza wardrobing odzieżowy, to w dużej mierze presja społeczna. „Nikt nie chce zostać przyłapany w tym samym ubraniu podczas różnych okazji”, takie podejście staje się zdaniem stylistów i specjalistów od wizerunku, coraz częstsze. W czasach mediów społecznościowych nietaktem stało się pokazywanie w ubraniach z zeszłego sezonu. Trzeba być na topie i korzystać z najnowszych trendów. Coraz rzadziej dziwi kogoś fakt etykiet na ubraniach, w niektórych kręgach stało się to wręcz modne.

Jakie mogą być skutki wardrobingu? Poza tymi oczywistymi, w postaci obniżenia zysków, kupowanie w celu noszenia i zwrotu może wpłynąć na opinie o sklepie. Klienci nie chcą kupować używanego towaru. Obrona poprzez zaostrzenie warunków zwrotów może skutkować negatywnym odbiorem przez lojalnych klientów, którzy oczekują dotychczasowego traktowania.

Jak zatem uchronić się przed tym zjawiskiem. Jeden z producentów systemów antykradzieżowych proponuje bardzo skuteczne rozwiązanie, które zabezpieczy sklepy przed zwrotami używanego towaru. Jednorazowy klips umieszcza się w widocznym miejscu, np. na przedniej, górnej części sukienki, garnituru, torebki. Taka lokalizacja zabezpieczenia i czerwony, intensywny kolor uniemożliwia użycie towaru. Klient w prosty i szybki sposób może usunąć klips (wystarczy przeciąć go w wyznaczonym miejscu) jednak nie jest w stanie umieścić go ponownie. Po wprowadzeniu obostrzeń w regulaminie, sklep może przyjmować zwroty tylko w przypadku towarów z nienaruszonym zabezpieczeniem. Klips daje gwarancję przemyślanych zakupów i obniżenia się ilości zwrotów i gwarantuje, że zmiana polityki zwrotów nie dotknie uczciwych klientów.